tErbaEk !!

~♥~kerana MULUT~♥~

 Hola-hola…tak tido lagi ke??hem actly aku bru je tdo td stlh cuba2 bace nota 2P…esok nk exam kot….ha??esoK??erk cuak…tapi malas…bila tah aku nak rajennye…ha ni tengah rajen la ni nak mengupdate blog jap…Hari ini aku nak cakap sal........
“MULUT”

Erm ade pe ngan mulut?? Mulut ni la senjata paling berbisa sekali…ade mulut yang baik…selalu tuturkan kata2 manis…ada mulut yang jahat…asyik nak mencaci, menghina, mengeji je..ade gak mulut yang pura-pura…suke beno menipu…apa pun mulut sangat bahaya kalo tak dijage….cube kita tengok kata pepatah melayu…

“KERANA MULUT BADAN BINASA”
“TERLAJAK PERAHU BOLEH DIUNDUR,TERLAJAK KATA BURUK PADAHNYA”

Mulut juga banyak wat dosa…yela…sebok dok jage tepi kain orang…sebok dok ngate orang…kan mengumpat dah namanya tu….mengumpat ni adalah apabila kita menceritakan perihal orang lain kepada orang lain tanpa pengetahuan si empunya diri…kat sini disertakan beberapa hadis tentang larangan mengumpat..

Rasulullah S.A.W menjelaskan mengenai Mengumpat seperti sabdanya yang bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya."Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Ha….tengok tu…lagi bedosa kita mengumpat tau…cuba cek balik diri kita bape banyak dah kite mengata pasal hal orang…sama ada kita sedar atau tak kita tiap2 hari dok ngumpat dok ngate orang…astaghfirullahalazim….actly bukan nak cerita pasal dosanya mengumpat tapinya nak cite sal efek kat diri korang bila korang dok mengate orang….
Penah tak korang alami situasi ni??dulu korang sibuk dok mengate orang tu…tak kira la dengan orang lain ke…dengan diri sendiri ke…last2 benda tu jadi kat diiri korang…tak ke malu sendiri??ha malu kan??meh nak bagi contoh la…dulu korang dok mengate kawan korang ni kapel ngan orang tua…korang dok jaja la kat kawan2 len tentang dia ni…kata dia takde taste la…desperate la…kolot la…tup2 skrg korang lak kapel ngan orang tua….ha macam tu??malu tak??malu kan…waktu tu baru la korang tersenyum sendiri…baru la korang tau nape dia kapel ngan orang tua…baru la korang tau perasaan sahabat korang ni..baru la nak menyesal…baru la nak minta maaf…emm tapi tu pun kalo kawan korang ade lagi kan??kalo dah takde macam mne??ha nk mintak maaf kat spe tu??ce cite…kan dah betambah dosanya….

Selalunya la kan…apa yang kita cakap kat orang len pastinya akan berlaku kat diri sendiri…kalau tak percaya cuba la korang cek…apa yang korang penah kata kat orang len jadi kat diri korang…mesti banyak kan??sebab tu orang cakap if kita nak tegur orang len, cek diri kita dulu…jangan diri sendiri macam hampeh nak ngate orang lak…so apa gunanya nak mengate orang??ingat la…ALLAH tu maha ADIL…korang mengumpat orang korang dapat dosa tapi si dia yang diumpat dapat pahala tau…doa-doa orang yang teraniaya ni dimakbulkan…kalo dia doa yang tak bek utk korang, korang jugak terima padahnya…dulu aku suka gak dok tak puas hati ngan orang…dok pertikai apa orang wat…biasa la mulut jaat…sokmo nak kate kat orang tapi bila dah banyak benda yang aku dok ngate kat orang kena kat aku balik mula la aku INSAF…so sekarang ni cuba la kawal mulut…so juz nak bagi peringatan kat u all la yg masih suka menjaja cerita orang..ingat satu perkara je ..

“APA YANG KITA CAKAP KAT ORANG BIASANYA AKAN DIPANTULKAN PADA DIRI KITA”

So beringatla sebelum terkena!!~sekian~






::AKUSYGKMU::

2 comments:

whitelover said...

ouch..kerana mulut telinga tercabut :)

azwashamsuddin sangat tinggi hahaha

ciK nAzyFaH said...

aik?npe lak tinge cabut?